Algemene voorwaarden

Aanbod

DIEN is een eenmansbedrijf, gerund door D Krafft. DIEN is een door de Friese gemeenten gecontracteerde zorgverlener en biedt specialistische Jeugdhulp en gezinsondersteuning door o.a. de inzet van IAG, ouder-kindbegeleiding, kindercoaching, oplossingsgerichte interventies, begeleide omgang en psycho-educatie. Voor kinderen, jongeren en hun opvoeders met uiteenlopende problemen welke hen belemmeren in hun functioneren. Opvoeders worden actief meegenomen in het behandeltraject via gesprekken en d.m.v. systemische gespreksvoering. Indien gewenst, kan er parallel aan de behandeling, opvoedondersteuning geboden worden.

Werkwijze informatievoorziening

Onderstaande algemene voorwaarden geven de rechten en plichten van cliënt en DIEN weer over de behandeltrajecten. Tijdens het kennismakingsgesprek wordt de werkwijze van DIEN samen met deze algemene voorwaarden doorgesproken en voor verdere informatie verwezen naar de website; www.dienzorg.nl. De informatie m.b.t. de verwijsindex en het klachtenreglement worden schriftelijk meegegeven. Het intakeformulier, de naw-gegevens en de risico inventarisatielijst worden tijdens intake besproken en ingevuld. Na een korte inventarisatie en observatie periode (+/- 4 tot 6 weken) wordt het behandelplan met concrete doelen en het verwachte tijdsbestek besproken. Tijdens de behandeling kunnen cliënt en opvoeders relevante informatie m.b.t. de behandeling ontvangen via een beveiligde weg gecombineerd met een wachtwoord via de mail. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid tot het meekijken in het online clientregistratiesysteem.  

Artikel 1: Begripsbepaling

1.1 Onder zorgverlener wordt verstaan: DIEN; zorgverlener; Diane Krafft. Ereprijs 5, 8446 SK Heerenveen K.v.K. 69362432.

1.2 Onder cliënt wordt verstaan: Ieder kind of jongeren, vallende onder de jeugdwet, waarmee de tekenbevoegde ouder(s)/verzorger(s) met de opdrachtnemer een behandelovereenkomst hebben afgesloten en ondertekent.

1.3 Onder behandelovereenkomst wordt verstaan: Een schriftelijke overeenkomst tussen cliënt en opdrachtnemer betreffende een overeengekomen traject voor behandeling.

Artikel 2: Algemeen

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle behandelovereenkomsten gesloten tussen cliënt en zorgverlener vallende onder de Wet op Geneeskundige Behandelovereenkomst; De WGBO.

2.2 Zorgverlener is in het bezit van een Verklaring omtrent Gedrag gericht op het specifieke screeningsprofiel 45; Gezondheidszorg en welzijn recente versie: 13-11-2022.

2.3 DIEN werkt volgens de richtlijnen van de beroepsvereniging van Professionals in Social werk de BPSW. Daarnaast is ze aangesloten bij de vakvereniging LVAK, Landelijke Vereniging Aandachtfunctionarissen Kindermishandeling en Huiselijk geweld; Zorgverlener is een door SKJ geregistreerd zorgprofessional met SKJ nummer 110025572.

2.4 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

2.5 De kwaliteit van DIEN is gewaarborgd door de jaarlijkse certificering van KIWA keurmerk voor zelfstandige zorgverleners. DIEN is in het bezit van een geldig keurmerk voor ZZP’er in de zorg met bijbehorend certificaat voor vakbekwaamheid en vakbevoegdheid. Daarnaast heeft DIEN als doel om in 2022 het ISO certificaat te behalen middels een audit door Woudwijk Zorgadvies.

Artikel 3: Registratie en Privacy

3.1 Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Persoonsgegevens; de AVG, in werking getreden. Zorgverlener heeft een register van verwerkingsactiviteiten waardoor zichtbaar is hoe de veiligheid van cliënt gegevens gewaarborgd is. Voor u relevante gegevens staan vermeld in het privacystatement dat terug te vinden is op de website www.dienzorg.nl, In een dossier staan alleen gegevens die van belang zijn voor het uitvoeren van de behandeling zoals afgesproken in de overeenkomst.

3.2 Op deze persoonsregistratie is de Wet Bescherming persoonsgegevens van toepassing. Onbevoegden krijgen geen inzicht in de gegevens zonder expliciete goedkeuring van de tekenbevoegde cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger.

3.3 Zorgverlener kan gebruik maken van een stagiaire of, indien de zorg niet toereikend is, van een collega in onderaannemerschap of op ZZP basis. Echter zal dit altijd met u gecommuniceerd worden. Ook indien er sprake is van zaakwaarneming door een collega bij langdurige ziekte of afwezigheid van de zorgverlener zal dit met u gecommuniceerd worden.

3.4 Zorgverlener communiceert d.m.v. een exclusief cliënt nummer in geanonimiseerde verslagen of via de beveiligde We Transfer Plus mail, waarbij een wachtwoord apart wordt verzonden in een mail.

3.5 De cliënt heeft recht op inzage in het volledige dossier en ontvangt op aanvraag een kopie van het dossier of een gedeelte ervan.

3.6 Nota’s worden 7 jaar bewaard en daarna vernietigd. Dossiers van behandeltrajecten worden 15 jaar bewaard (de bewaarplicht volgens de wet).

Artikel 4: Geheimhouding

4.1 Zorgverlener verplicht zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die in het kader van de gesloten overeenkomst van cliënt of uit andere bron werd verkregen en waarvan zorgverlener weet, dan wel redelijkerwijs behoort te weten dat deze vertrouwelijk van aard is, tenzij een wettelijke verplichting tot bekendmaking geldt. Zo zal iedere minderjarige cliënt worden aangemeld bij de Friese verwijsindex. Meer informatie hierover kunt u vinden www.verwijsindexfryslan.nl

4.2 De geheimhouding in situaties die een acute en ernstige bedreiging kunnen vormen voor leven of gezondheid (bijvoorbeeld mishandeling) vervalt. Sinds 2013 is de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van kracht. Die wet houdt in dat alle organisaties die werken met kinderen en volwassenen een meldcode moeten hebben en medewerkers in staat moeten stellen daarmee te werken. Het doel van de meldcode is professionals te helpen eerder en beter te handelen als zij vermoeden dat een gezinslid thuis mishandeld, verwaarloosd of seksueel misbruikt wordt. Meer informatie over het protocol en de werkwijze van DIEN bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling kunt u terug vinden in het protocol Meldcode op www.dienzorg.nl

Artikel 5: Uitvoering van een overeenkomst

5.1 Zorgverlener zal het behandelplan met concrete doelen zoals overeengekomen in gesprek met de client en diens opvoeders, naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap volgens het vooraf afgesproken profiel uitvoeren.

5.2 Tijdens het behandeltraject zal zorgverlener zorgvuldig omgaan met de eventueel gemaakte opdrachten van cliënt, deze zijn niet zichtbaar of toegankelijk voor anderen.

5.3 De contactmomenten kunnen uiteenlopen van meerdere malen per week tot meerdere malen per maand. Voor ieder afzonderlijk behandeltraject wordt een maatwerkplan opgesteld.

5.4 Zorgverlener rond de behandeling af wanneer de doelen zijn behaald en de cliënt en diens ouder(s)/verzorger(s) tevreden zijn, binnen de termijn van het vooraf afgesproken behandeltraject.

Artikel 6: Omgang met cliënten

6.1 Zorgverlener respecteert in de omgang en bij het uitvoeren van de behandeling de levensovertuiging, godsdienst en culturele achtergrond van de cliënt.

6.2 Zorgverlener bevordert – waar mogelijk – de zelfredzaamheid van de cliënt door aan te sluiten bij diens mogelijkheden.

6.3 Zorgverlener werkt transparant, benoemd wat ze gaat doen en doet wat ze zegt, waardoor ze voorspelbaarheid en veiligheid creëert.

Artikel 7: Verplichtingen cliënt

7.1 Van cliënten wordt verwacht dat zij zich zoveel mogelijk aan de gemaakte afspraken houden.

7.2 Cliënt zal zorgverlener op een respectvolle wijze bejegenen.

7.3 Cliënt is verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke sfeer die van belang zijn voor het behandeltraject direct aan opdrachtnemer door geven. Dit kan per e-mail, telefonisch of tijdens het eerstvolgende contactmoment.

Artikel 8: Betalingsvoorwaarden

8.1 DIEN is een gecontracteerde zorgverlener, behandeling is alleen mogelijk na verkregen indicatie door het gebiedsteam of via een verwijsbrief van arts, voogd of veilig thuis. Een eventuele verwijsbrief dient bij DIEN aangeleverd te worden.

8.2 De gemeente draagt zorg voor de betaling van het vooraf geïndiceerde profiel, aan de zorgverlener.

Artikel 9: Afzeggen van behandelafspraken

Indien bij verhindering een afspraak tenminste 24 uur van tevoren wordt afgezegd, wordt de gereserveerde tijd niet in rekening gebracht.

Artikel 10: Bereikbaarheid

10.1 Zorgverlener is bij voorkeur te bereiken via het mailadres: mail@dienzorg.nl. Daarnaast is zorgverlener op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 telefonisch bereikbaar via 06 – 36 20 60 62. Tijdens behandelingen wordt de telefoon niet opgenomen, spreek daarom uw bericht in dan wordt u zo spoedig mogelijk terug gebeld of gemaild.  Indien noodzakelijk is zorgverlener ook tijdens avonduren en in de weekenden (op afspraak) bereikbaar. Wanneer er sprake is van spoed kunt u bellen naar Spoed 4Jeugd: 0800-7763345 (0800-SPOED4J). Dit telefoonnummer is dag en nacht bereikbaar.

10.2 Indien er sprake is van (fysieke) afwezigheid van zorgverlener kan er gebruik gemaakt worden van telefonische of digitale hulpverlening (in de vorm van video-afspraken) of wordt er, bij langdurige afwezigheid (zoals bijvoorbeeld ziekte) of crisis situaties, een vervangende zorgverlener aangesteld.

Artikel 11: Klachten

11.1 DIEN is aangesloten bij Quasir en kan gebruik maken van hun onafhankelijke klachtencommissie.  Indien cliënt een klacht heeft over het beroepsmatig functioneren van zorgverlener dan bespreekt de zorgverlener dit graag in een persoonlijk gesprek met het doel om samen tot een oplossing te komen. De stappen voor een klachtenprocedure kunt u terug vinden op www.dienzorg.nl

Artikel 12: Beëindiging traject

12.1 Bij aanvang van het behandeltraject is duidelijk onder welk profiel de behandeling uitgevoerd zal worden. Het geschatte tijdspad zal vooraf worden gecommuniceerd. Echter zal dit niet altijd overeenkomen met de daadwerkelijke behandelduur gezien ieder traject maatwerk betreft en tussentijds de doelen bijgesteld kunnen worden op basis van evaluaties.

12.2 De behandeling wordt gesloten wanneer de gestelde doelen zijn behaald en de cliënt tevreden is over het resultaat. Het behandeltraject wordt a.d.h.v. een eindverslag door middel van een eind evaluatie op gestelde doelen besproken. De cliënt wordt gevraagd een exit lijst, al dan niet anoniem door KIWA, gevraagd in te vullen zodat DIEN de zorg continue kan monitoren en zo goed mogelijk kan anticiperen op basis van de clienttevredenheid.

Artikel 13: Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid

13.1 Zorgverlener kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor directe schade of indirecte schade, emotionele schade of schade voortvloeiend uit beslissingen die cliënt, al dan niet in overleg met zorgverlener heeft genomen. Zorgverlener is niet aansprakelijk voor materiële of immateriële schade die de cliënt geleden heeft door een behandeling.

13.2 Indien er sprake is van een omstandigheid en/of een nalatigheid die leidt tot aansprakelijkheid van Zorgverlener, dan is de aansprakelijkheid van zorgverlener steeds beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar(s) van zorgverlener wordt uitgekeerd.

13.3 Zorgverlener kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer door het verzwijgen van relevante informatie door cliënt schade wordt geleden door cliënt.

13.4 De cliënt (omdat het een minderjarige betreft, de ouder(s) /verzorger(s) van de cliënt) zijn en blijven verantwoordelijk voor hun eigen gedragingen en uitingen en de gevolgen daarvan voor henzelf en anderen.

13.5 Zorgverlener heeft een werkwijze om (bijna) incidenten te registreren. Deze registratie, welke niet tot ernstige consequenties heeft geleid, worden binnen een team van collega’s anoniem besproken met als doel om van fouten te leren en werken aan kwaliteitsverbetering. Zorgverlener weet dat ze ernstige incidenten moet melden bij de VIM (Veilig incidenten Meldend, onderdeel voortvloeiende uit de Wkkgz wetgeving.

13.6 Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.