Wanneer u een klacht heeft…
Bij DIEN worden u en uw gezinsleden altijd centraal gesteld. Samen met ouders, gezaghebbenden en/of wettelijk vertegenwoordigers zal DIEN alles in het werk stellen om de veiligheid van zowel het kind als de overige betrokkenen te waarborgen. Toch kan er gedurende een traject onvrede ontstaan over een behandeling of over een begeleider/behandelaar van u, uw gezinsleden of andere betrokkenen bij de opvoeding van de jeugdige. Indien u van mening bent dat de geboden behandeling niet juist is, dat een medewerker u op onjuiste wijze heeft behandeld of wanneer u vindt dat er een fout is gemaakt kunt u de volgende stappen doorlopen;
- Een gesprek met uw behandelaar, begeleider of therapeut
Bent u ondanks ons zorgvuldig handelen niet tevreden over de behandeling of verloopt deze niet zoals vooraf is afgesproken? Ga dan met uw behandelaar in gesprek om zo tot een goede oplossing te komen. We vinden het belangrijk dat u dat ook doet, DIEN wil immers goede zorg verlenen en staat open voor verbetering. Samen zullen we in gesprek gaan en proberen tot een oplossing te komen.
- (indien mogelijk) Bemiddelingsgesprek met de leidinggevende van de behandelaar/therapeut
Als het gesprek met uw behandelaar de onvrede niet heeft kunnen wegnemen, of als de klacht volgens u te ernstig is, dan kunt u vragen om een bemiddelingsgesprek. Uiterlijk 4 weken na uw aanvraag vindt dit bemiddelingsgesprek plaats. Dit bemiddelingsgesprek kunt u dit schriftelijk aanvragen. Dit kan per mail via mail@dienzorg.nl of per post naar:
DIEN, Ereprijs 5, 8446 SK Heerenveen
- Onafhankelijke klachtencommissie:
Vanzelfsprekend hopen we dat er samen met u uit te kunnen komen. Lukt dit niet en hebben de eerdere stappen geen oplossing kunnen bieden? Dan kunt u een officiële klacht indienen. DIEN is aangesloten bij Quasir, deze organisatie heeft een onafhankelijke klachtencommissie die u vakkundig bij kunnen staan bij de klachtenprocedure. U kunt de stappen voor een officiële procedure vinden in de klachtenregeling van Quasir. Dit document vindt u hier: Klachtenregeling-Klachtenbemiddeling-en-Klachtencommissie-Quasir-versie-2020.pdf
Indien zowel de gesprekken met DIEN als de onafhankelijke klachtencommissie niet voldoende blijken heeft u nog de volgende mogelijkheden;
Kinderombudsman – 0800-8765432 (bereikbaar 12-17 uur | gratis).
Nationale Ombudsman – 0800 335 55 55 (gratis).
Vertrouwenspersoon
Het kan gebeuren dat u ontevreden bent over de hulp die u krijgt. Als u er niet uit komt met de hulpverlener van DIEN, neem dan contact op met de adviesdienst van het AKJ. Allereerst luisteren zij naar uw verhaal. Zij of hij informeert u over uw rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwens-persoon u ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met DIEN.
Bel naar 088 – 555 1000 · Of mail naar info@akj.nl · Chat met een vertrouwenspersoon via de website www.akj.nl De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.